ارزیابی عملکرد
سمیرا سلطانیه؛ نادر شیخ الاسلامیکندلوسی
چکیده
سازمانها به منظور دستیابی به بهره وری، نیازمند مدیریت اثربخش منابع انسانی هستند. از جهتی مدیریت منابع انسانی، قادر است عملکرد سازمانی را تحت تأثیر قرار دهد و موجب بقای سازمانها و مزیت رقابتی شود. سیستم کاری با عملکرد بالا یک مجموعه منسجم از اقدامات مرتبط در حوزه مدیریت منابع انسانی است که موجب میشود ضمن انتخاب و توسعه نیروهای ...
بیشتر
سازمانها به منظور دستیابی به بهره وری، نیازمند مدیریت اثربخش منابع انسانی هستند. از جهتی مدیریت منابع انسانی، قادر است عملکرد سازمانی را تحت تأثیر قرار دهد و موجب بقای سازمانها و مزیت رقابتی شود. سیستم کاری با عملکرد بالا یک مجموعه منسجم از اقدامات مرتبط در حوزه مدیریت منابع انسانی است که موجب میشود ضمن انتخاب و توسعه نیروهای کاری اثربخش، آنان را حفظ نموده و برانگیزاند. هدف پژوهش بررسی تأثیر سیستمهای کاری با عملکرد بالا بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی در بانک آینده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان بانک آینده در تهران که تعداد 1000 نفر را تشکیل میدهند. بر اساس فرمول کوکران، در این پژوهش تعداد نمونه را 278 نفر در نظر گرفته که این تعداد با روش تصادفی ساده انتخاب شده است. برای گردآوری دادههای اولیه از روش میدانی استفاده شد و ابزار جمع آوری دادههای اولیه پرسشنامه پنج گزینهای لیکرت بوده است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Smartpls3.0 استفاده شد. یافته ها نشان داد که با توجه به مقادیر ضریب معناداری Z که بیشتر از 1.96 است، پس در سطح معناداری 0.95 فرضیههای پژوهش تأیید میشوند. نتایج پژوهش نشان داد که سیستمهای کاری با عملکرد بالا بر عملکرد سازمانی و دوسوتوانی سازمانی تأثیر معناداری دارد، دوسوتوانی سازمانی بر عملکرد سازمانی تأثیر معناداری دارد و همچنین سیستمهای کاری با عملکرد بالا بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی دوسوتوانی سازمانی تأثیر معناداری دارد.
ارزیابی عملکرد
محمد باغبانی؛ وریا فرخی کرد؛ ناجیل حیدری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی، وزن دهی شاخص ها و بررسی رابطه همبستگی بین شاخصها در خطوط مونتاژ تیغ یک بار مصرف و خلال دندان در شرکت شهاب باران پردیس فلک میباشد.روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نوع تحلیلی و همبستگی است. در مرحله اول این تحقیق جلسات تخصصی با مدیران سازمان درخصوص شاخص های ارزیابی ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی، وزن دهی شاخص ها و بررسی رابطه همبستگی بین شاخصها در خطوط مونتاژ تیغ یک بار مصرف و خلال دندان در شرکت شهاب باران پردیس فلک میباشد.روش شناسی پژوهش: این تحقیق از نوع تحلیلی و همبستگی است. در مرحله اول این تحقیق جلسات تخصصی با مدیران سازمان درخصوص شاخص های ارزیابی عملکرد برگزار و ابتدا تعداد 17 شاخص مرتبط به ارزیابی عملکرد کارکنان پیشنهاد گردید، در گام بعدی شاخصهای پیشنهادی با خبرگان مطرح و برخی از آنها در همدیگر ادغام گردید و در نهایت تعداد شاخصهای ارزیابی عملکرد به 12 مورد کاهش پیدا کرد. در مرحله بعد با مقایسات دو به دوی شاخص ها توسط 10 نفر از خبرگان وزن هر کدام از آنها با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی تعدیل یافته تعیین گردید. در مراحل بعدی ارزیابی عملکرد کارکنانِ خط تولید با استفاده از شاخصهای وزن داده شده، در طول سه ماه کاری توسط مدیر تولید انجام شد و در نهایت همبستگی بین شاخصهای ارزیابی عملکرد نیروی انسانی مورد مطالعه قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین برخی شاخص های ارزیابی عملکرد رابطه مثبت معنادار و بین برخی دیگر از آنها رابطه منفی و معنادار وجود دارد.اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهش حاضر به دنبال وزن دهی به شاخص های ارزیابی عملکرد با یک روش علمی و مبتنی بر نظر ارزیابی کنندگان است و بدنبال تعیین رابطه بین شاخص های ارزیابی عملکرد است.
ارزیابی عملکرد
مصطفی حیدری هراتمه؛ بهنام ابراهیمی
چکیده
هدف ازاین تحقیق بررسی تاثیر عرضه عمومی و اولیه سهام (IPO) بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می باشد. دراین ارتباط از طریق نمونه گیری غربالگری از بین 458 شرکت دردوره زمانی 1398 – 1402 ، تعداد 132 شرکت به عنوان نمونه انتخاب و بارویکرد پنل دیتا برای 660 مشاهده ( سال – شرکت ) الگوی رگرسیونی چند متغیره معطوف به فرضیه ...
بیشتر
هدف ازاین تحقیق بررسی تاثیر عرضه عمومی و اولیه سهام (IPO) بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می باشد. دراین ارتباط از طریق نمونه گیری غربالگری از بین 458 شرکت دردوره زمانی 1398 – 1402 ، تعداد 132 شرکت به عنوان نمونه انتخاب و بارویکرد پنل دیتا برای 660 مشاهده ( سال – شرکت ) الگوی رگرسیونی چند متغیره معطوف به فرضیه تحقیق مبتنی بر مبانی نظری و ادبیات موضوع برآورد گردید که با استفاده از نتایج بهدست آمده میتوان اظهار نمود که عرضه عمومی تأثیر منفی اما غیر معنیدار بر نسبت سود خالص به کل داراییها دارد به طوری که با افزایش هر واحد در عرضه عمومی، نسبت سود خالص به کل داراییها به اندازه 023/0- واحد کاهش مییابد و با توجه به اینکه احتمال این متغیر بزرگتر از 05/0 است بنابراین عرضه عمومی تأثیر معنیدار بر سبت سود خالص به کل داراییها ندارد.اما متغیر لگاریتم خالص درآمدها تأثیر مثبت معنیدار بر نسبت سود خالص به کل داراییها دارد. در حالت کلی نتایج نشان میدهد که ضریب متغییر 〖[ln(Net Income)〗_(i,t)*IPO_it] برابر 017/0- بوده که نشان-دهنده تأثیر منفی عرضه عمومی بر عملکرد مالی شرکتها میباشد که با توجه به آماره t ضریب متغیر 〖[ln(Net Income)〗_(i,t)*IPO_it] معنیدار میباشد(37/2-) با توجه به موارد فوق میتوان فرضیه پژوهش را تأیید شده تلقی نمود. سرمایهگذاران ممکن است عرضههای جدید را به دلیل گزارشات دستکاری شده با نمایش درآمد بالا درزمان عرضه، بیش ازارزش واقعی، قیمتگذاری کنند و نسبت به مدیریت سودی که حاکی ازیک افزایش موقتی دردرآمد میباشد، غافل میشوند.
ارزیابی عملکرد
رضا ستوده؛ علیرضا هیراد؛ الهه سرحدی
چکیده
نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی بسیار اهمیت دارد، زیرا این فعالیتها به سازمانها کمک میکنند تا بهبود یابند، عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف سازمانی دست یابند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با ...
بیشتر
نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی بسیار اهمیت دارد، زیرا این فعالیتها به سازمانها کمک میکنند تا بهبود یابند، عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف سازمانی دست یابند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با 14 نفر از خبرگان حرفه و دانشگاه در سال 1402 صورت گرفته است، جامعه موردنظر پژوهش حسابداران مدیریت، اعضای هیئتعلمی و حسابداران بخش عمومی شاغل در حرفه میباشد. همچنین، جهت رتبه بندی مولفه های الگو نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی از آزمون فریدمن استفاده گردید. با توجه به نتایج پژوهش، 2 بُعد نظارت و بُعد ارزیابی عملکرد، 10 مؤلفه که در بُعد نظارت، مؤلفه نظارت عملیاتی، مؤلفه نظارت اخلاقی، مؤلفه نظارت راهبردی، مؤلفه نظارت اطلاعاتی، مؤلفه نظارت مالی و مؤلفه نظارت مالی و در بُعد ارزیابی عملکرد، مؤلفه دستیابی به اهداف و استراتژیهای سازمانی، مؤلفه دستیابی و بازخورد عملکرد سازمانی، مؤلفه بهبود مستمر عملکرد و مؤلفه دستیابی به شاخصهای عملکردی سازمان و 33 شاخص استخراج گردید. نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی ابزارهای بسیار مهمی در مدیریت سازمانها هستند، زیرا از طریق این فعالیتها، سازمانها میتوانند عملکرد خود را اندازهگیری کرده، نواقص و مشکلات خود را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنند.
ارزیابی عملکرد
میثم کاویانی؛ سید فخر الدین فخرحسینی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش معرفی کارکرد معیار دیرش در مدیریت داراییها و بدهیها و تحلیل تاثیر آن بر عملکرد بانکها است و بهعنوان فرآیندی اشاره دارد که در آن مجموع داراییهاو بدهیهاروششناسی پژوهش: روش پژوهش کاربردی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش معرفی کارکرد معیار دیرش در مدیریت داراییها و بدهیها و تحلیل تاثیر آن بر عملکرد بانکها است و بهعنوان فرآیندی اشاره دارد که در آن مجموع داراییهاو بدهیهاروششناسی پژوهش: روش پژوهش کاربردی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام میشود وهدف آن توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. از اینرو این پژوهش ضمن تحلیلی به مدیریت ترازنامه کلی، مدیریت دارایی و بدهی که شامل برنامهریزی و اجرای استراتژیک و فرآیندهای کنترلی است به توسعه دانش از طریق تاثیر حجم، ترکیب، سررسید، حساسیت نرخ بهره، کیفیت و نقدینگی بر داراییها و بدهیهای بانک پرداخته است.یافتهها: یافتههای نشان میدهد که ارزیابی مناسب از وضعیت ALM یک بانک مستلزم درک صحیح از ماهیت داراییها و بدهیها، مشتریان، اقتصاد و محیط رقابتی حاکم بر آن بانک خواهد بود و معیار دیرش میتواند کمک شایانی به مدیریت داراییها و بدهی و همچنین مدیریت ریسک نرخ بهره در سیستم بانکداری کشورمان نماید و همچنین میتوان با توجه به اهمیت مدیریت این بخش، به نقش آن در عملکرد بانکها پی برد.اصالت/ارزشافزوده علمی: پژوهش حاضر در راستای همین موضوع به رویکرد تحلیلی به مدیریت داراییها و بدهیها از طریق معیار دیرش و تاثیر آن عملکرد بانکها میپردازد.
ارزیابی عملکرد
محمد شریف زادگان
چکیده
هدف: ایجاد انعطافپذیری در روشها، فرایندها، محصول و تصمیمسازیهای سازمانی در راستای پاسخگویی بهموقع به تغییرات گسسته و پیوسته محیطی، ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش به بررسی روابط مدیریتی بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی نوآوری در سازمان و نقش تعدیلگری آشفتگی محیطی در شرکت فولاد خوزستان میپردازد. تلاطم و نوسانات شدید ...
بیشتر
هدف: ایجاد انعطافپذیری در روشها، فرایندها، محصول و تصمیمسازیهای سازمانی در راستای پاسخگویی بهموقع به تغییرات گسسته و پیوسته محیطی، ضروری به نظر میرسد. در این پژوهش به بررسی روابط مدیریتی بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی نوآوری در سازمان و نقش تعدیلگری آشفتگی محیطی در شرکت فولاد خوزستان میپردازد. تلاطم و نوسانات شدید بازارها در جذب مشتریان و رقابتپذیری، نقش خلاقیت در خلق ایدههای جدید را در سازمانها برجسته میسازد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل مدیران شرکت فولاد خوزستان به تعداد 33 نفر که از روش نمونهگیری قضاوتی، وجهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد و جهت آزمون فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزار pls استفاده شده است.یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که روابط مدیریتی بر نوآوری سازمانی، روابط مدیریتی بر عملکرد بازاریابی و نوآوری سازمانی بر عملکرد بازاریابی تاثیر مثبت و معنیداری داشته است؛ همچنین، روابط مدیریتی از طریق نوآوری سازمانی بر عملکرد بازاریابی و آشفتگی محیطی، رابطه بین روابط مدیریتی و نوآوریهای سازمانی تحت تاثیر قرار داده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: روابط مدیریتی با وجود محدودیتهای منابعی با ایجاد بسترهای مناسب در فراهمسازی سیستمهای پشتیبان در توانمندسازی منابع مادی و انسانی به خلق ایدههای نو در شرایط آشفتگی بازارها و تنوعپذیری مشتریان به بهبود عملکرد بازاریابی در شرکت کمک میکند.
ارزیابی عملکرد
وحید یداله نژاد؛ جعفر قیدرخلجانی؛ کریم آتشگر
چکیده
هدف: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مهمترین نیازمندیهای مدیران ارشد سازمانها است. در این راستا یکی از چالشها، ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی است، که به دلیل ماهیت فعالیت آنها، تعریف شاخصهای کمی به تنهایی نمیتواند ارزیابی قابل قبولی را ارایه دهد. لذا در این پژوهش به ارایه یک مدل فازی کاربردی جهت ارزیابی کارکنان ستادی پرداخته ...
بیشتر
هدف: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مهمترین نیازمندیهای مدیران ارشد سازمانها است. در این راستا یکی از چالشها، ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی است، که به دلیل ماهیت فعالیت آنها، تعریف شاخصهای کمی به تنهایی نمیتواند ارزیابی قابل قبولی را ارایه دهد. لذا در این پژوهش به ارایه یک مدل فازی کاربردی جهت ارزیابی کارکنان ستادی پرداخته شده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش به توسعه یک سیستم ارزیابی عملکرد فازی سلسلهمراتبی, متشکل از شاخصهای کیفی و کمی به صورت همزمان پرداخته است. شاخصها متشکل از 7 شاخص کمی و 5 شاخص کیفی است که با نظر 11 مدیر ارشد سازمان شناسایی و فازیسازی شده است. درنظر گرفتن همزمان تمامی شاخصها در یک سیستم نیازمند تعداد قواعد فازی بسیار زیادی خواهد بود، لذا در این مقاله از یک مدل قدم به قدم با سیستمهای فازی بهم پیوسته و سلسلهمراتبی استفاده شده، که تعداد قواعد را بهطور محسوسی کاهش داده است. در نهایت مدل توسعه داده شده در ابزار Simulink نرم افزار متلب و با روش ممدانی اجرایی شده است.یافتهها: نتایج ارزیابی مدل توسعه داده شده با دقت خوبی به انتظارات نزدیک بوده و میتواند مبنای مناسبی برای ارزیابی کارکنان قرار گیرد. از مزایای این مدل دقت نسبتا خوب آن نسبت به مدلهای سنتی و رضایتمندی بیشتر کارکنان است، و موجب میگردد ارزیابیهای سلیقهای حاصل از پیشداوری، روابط و ... را تا حدود زیادی حذف شود، همچنین ارزیابی را برای سرپرستان و مدیران ساده و سریعتر خواهد نمود.اصالت/ارزش افزوده علمی: مدل ارایه شده یک رویکرد کاربردی است که به صورت عملی در یک سازمان واقعی اجرایی شده است و این امکان برای سایر سازمانها نیز وجود دارد که با تغییر برخی شاخصها متناسب با فعالیت آن سازمان به ارزیابی کارکنان خود بپردازند.
ارزیابی عملکرد
نوید نیکی؛ هادی شیرویه زاد
چکیده
هدف: یکی از مسایل مهم در صنعت توریسم چگونگی افزایش گردشگران خارجی با کمترین هزینه است . بدین منظور پیدا کردن الگویی مناسب که در این صنعت دارای رتبه بالاتری ازلحاظ جذب گردشگر با کمترین هزینه هستند، ضرورت دارد. به همین منظور مقاله کنونی با هدف ارایه چهارچوبی علمی جهت رتبهبندی عملکرد کشورهای اروپایی در صنعت توریسم تهیه شده است ...
بیشتر
هدف: یکی از مسایل مهم در صنعت توریسم چگونگی افزایش گردشگران خارجی با کمترین هزینه است . بدین منظور پیدا کردن الگویی مناسب که در این صنعت دارای رتبه بالاتری ازلحاظ جذب گردشگر با کمترین هزینه هستند، ضرورت دارد. به همین منظور مقاله کنونی با هدف ارایه چهارچوبی علمی جهت رتبهبندی عملکرد کشورهای اروپایی در صنعت توریسم تهیه شده است . هدف این ارزیابی و رتبهبندی کشورهای اروپایی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها در صنعت توریسم در رسیدن به الگویی از کشورهای کارا در این صنعت و بررسی تاثیر ورودیها بر خروجی آنها که همان تعداد گردشگر ورودی در یک سال است میباشد.روششناسی پژوهش: با توجه به هزینههای کشورهای اروپایی در بخشهای مختلف صنعت توریسم و میزان جذب گردشگر در سال 2019 ، عملکرد آنها با استفاده از روش DEA رتبهبندی و بهترین کشور از لحاظ کارایی در صنعت توریسم معرفی شده است.یافتهها: کشورهای اسپانیا، فرانسه، کرواسی، دانمارک، لهستان و مجارستان به عنوان کشورهای کارا در این رتبهبندی مشخص شدند که با کمترین هزینه بیشترین جذب گردشگر را در سال 2019 داشتهاند. ضمنا کشورهای کارا با استفاده از روش کارایی متقاطع رتبهبندی میشوند.اصالت/ارزش افزوده علمی: با استناد به بررسی صنعت توریسم کشورهای اروپایی، میتوان به الگویی مناسب در جذب گردشگر با کمترین هزینه برای سازمانهای گردشگری فعال در ایران دست یافت.
ارزیابی عملکرد
میثم رحیمی زاده؛ سیدنصراله سجادی؛ علی رغبتی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کمیوکیفی حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک 2020 توکیو بوده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده و از نوع گذشتهنگر میباشد. در این پژوهش از ابزار خاصی استفاده نشده است و دادهها بهصورت کتابخانهای از مقالات پژوهشی و سایتهای معتبر جمعآوری شدهاند. ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش تحلیل کمیوکیفی حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک 2020 توکیو بوده است.روششناسی پژوهش: این پژوهش، توصیفی تحلیلی بوده و از نوع گذشتهنگر میباشد. در این پژوهش از ابزار خاصی استفاده نشده است و دادهها بهصورت کتابخانهای از مقالات پژوهشی و سایتهای معتبر جمعآوری شدهاند. در این پژوهش، عملکرد 65 ورزشکار اعزامی در قالب 16 رشته ورزشی شامل والیبال، بسکتبال، شمشیربازی، کشتی، کاراته، وزنهبرداری، دو و میدانی، تیراندازی، بوکس، تکواندو، بدمینتون، تنیس روی میز، تیراندازی با کمان، دوچرخهسواری، شنا و قایقرانی، در بازیهای المپیک 2020 توکیو ارزیابی و تحلیل شده است.یافتهها: عملکرد کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو از نظر کمی (تعداد مدال کسبشده) در رتبه سوم بعد از 2012 لندن و 2016 ریو و همراه با 1952 هلسینکی (بدون داشتن مدال طلا) قرار میگیرد و از حیث کیفی بعد از المپیک 2012 لندن در رتبه دوم قرار میگیرد، به تعبیری کاروان کشورمان در بازیهای المپیک 2020 توکیو دومین نتیجه کیفی در تاریخ ورزش ایران را در بازیهای المپیک تابستانی به دست آورده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: در انتها تک به تک رشتههای حاضر در بازیهای المپیک 2020 توکیو مورد ارزیابی قرار گرفتند و پیشنهادهایی مثل حضور مربی بدنساز و روانشناس، اصلاح رویههای برگزاری اردوها، جوانگرایی و پشتوانه سازی برای ایجاد فضای رقابت، توجه ویژه به بانوان، تامین تجهیزات برای استانهای مستعد و ... برای حضور در دوره بعدی بازیها ارایه شد.
ارزیابی عملکرد
اردشیر بذرکار
چکیده
هدف: هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی و اولویتبندی شایستگیهای کلیدی مدیران در افزایش اثربخشی مدیریت عملکرد کارکنان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به شیوه اجرای مطالعه و جمعآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی و تحلیلی بود. نمونه آماری این پژوهش را متخصصان و مدیران باتجربه در زمینه مدیریت عملکرد ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی مطالعه حاضر شناسایی و اولویتبندی شایستگیهای کلیدی مدیران در افزایش اثربخشی مدیریت عملکرد کارکنان بود.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و با توجه به شیوه اجرای مطالعه و جمعآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی و تحلیلی بود. نمونه آماری این پژوهش را متخصصان و مدیران باتجربه در زمینه مدیریت عملکرد کارکنان تشکیل دادند که به روش غیر تصادفی گلوله برفی برای تشکیل پنل دلفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. با مطالعه تحقیقات پیشین، شایستگیهای موثر شناسایی شدند و سپس بر اساس نظر خبرگان و با استفاده از روش BWM شایستگیهای شناساییشده، اولویتبندی شدند.یافتهها: نتایج نشان داد که از میان چهار بعد اصلی و 13 شایستگی شناساییشده، بعد مربیگری و نظارت با وزن 0.380 و شایستگی کوچینگ عملکرد با وزن 0.068 بهعنوان موثرترین بعد و موثرترین معیار شناسایی شدند.اصالت/ارزشافزوده علمی: توسعه شایستگیهای کلیدی مدیران در ارزیابی عملکرد بهطور عام و توجه شایستگی مربیگری و نظارت میتواند بر مدیران و سازمانهای امروزی در اجرای اثربخش مدیریت عملکرد کارکنان تاثیر بسزایی داشته باشد.
ارزیابی عملکرد
بیژن رحمانی پرچکلایی
چکیده
هدف: با توجه به نقش بسیار مهم و اساسی بیمارستانها در حفظ سلامت جامعه و بهبود تدریجی و موثر بیمار عملکرد پرستاران بیمارستانها مورد ارزیابی قرار گرفته است.روششناسی پژوهش: با استفاده از تحلیل پوششی دادهها به بررسی پرستاران بیمارستانها پرداخته شده است. برای برقراری اصل تجربی تعداد واحدهای بزرگتر یا مساوی با سه برابر مجموع ...
بیشتر
هدف: با توجه به نقش بسیار مهم و اساسی بیمارستانها در حفظ سلامت جامعه و بهبود تدریجی و موثر بیمار عملکرد پرستاران بیمارستانها مورد ارزیابی قرار گرفته است.روششناسی پژوهش: با استفاده از تحلیل پوششی دادهها به بررسی پرستاران بیمارستانها پرداخته شده است. برای برقراری اصل تجربی تعداد واحدهای بزرگتر یا مساوی با سه برابر مجموع ورودیها و خروجیها، شاخصی از ورودی و شاخصی از خروجی را ترکیب و بهعنوان یک خروجی در نظر گرفته میشود و کارایی آنها محاسبه و بر مبنای DEAHP رتبهبندی میگردد.یافتهها: نتایج نشان میدهد که واحد 12 از همه کاراتر بوده و ازمنابع خود بهخوبی بهره برده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: بررسیهای انجام گرفته مربوط به بیمارستانهای خصوصی شهر تهران میباشد.
ارزیابی عملکرد
مایا جمشیدی؛ هادی شیرویه زاد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد واکسیناسیون در کشورهای آسیایی جهت مدیریت بیماری کووید-19 در دو حوزه کنترل سرایت بیماری و مهار موارد فوت (کنترل نرخ مرگومیر) با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها در دو فاز انجام گردیده است.روششناسی پژوهش: در فاز نخست مقادیر کارایی بر اساس جمعیت کشورها و تعداد افرادی که بهطور کامل واکسینه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی عملکرد واکسیناسیون در کشورهای آسیایی جهت مدیریت بیماری کووید-19 در دو حوزه کنترل سرایت بیماری و مهار موارد فوت (کنترل نرخ مرگومیر) با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادهها در دو فاز انجام گردیده است.روششناسی پژوهش: در فاز نخست مقادیر کارایی بر اساس جمعیت کشورها و تعداد افرادی که بهطور کامل واکسینه شدهاند محاسبه شده است تا مبنایی برای تجزیهوتحلیل با توجه به کنترل سرایت (نرخ ابتلا) به بیماری ایجاد گردد. در فاز دوم، ارزیابی عملکرد با در نظر گرفتن تعداد کل موارد ابتلای تایید شده، مهار موارد فوت مبتلایان به این بیماری برای ارزیابی کارایی واکسیناسیون در کشورهای آسیایی انجام گردیده است.یافتهها: کشورها با استفاده از نمودار منطقهای در چهار گروه طبقهبندی و برای هر گروه پیشنهادها و تحلیلهایی ارایه شده است. نتایج این پژوهش نشاندهنده عملکرد واکسیناسیون انجامشده در زمینه کنترل سرایت بیماری و مهار موارد فوت است. با مشخص شدن وضعیت کارایی، سیاستها و اقدامات اجرایی کشورهای کارا میتواند الگوهای مناسبی برای سایر کشورها در راستای حرکت به سمت کارایی مناسب و بهبود وضعیت پاندمی باشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: رویکرد بیانشده در این مقاله ﺑﯿﻨﺸﯽ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ و ارزیابی ﮐﺎراﯾﯽ واکسیناسیون در بحرانهای همهگیری در آﯾﻨﺪه را ارایه میکند.
ارزیابی عملکرد
محسن صفاریان؛ ملیحه نیک سیرت؛ مهدی فاطمی؛ سید محمود هاشمی؛ فاطمه قربانی؛ زینب خسروی
چکیده
هدف: در دنیای امروز، شرکتها باید بخش عمدهای از فعالیتها و توانمندیهای خود را متوجه رضایت مشتری کنند؛ چرا که مشتریان تنها منبع بازگشت سرمایه هستند. رضایت مشتری نگرشی اساسی درباره مسایل مربوط به مشتریان و بهبود عملکرد سازمان به دست میدهد. در این پژوهش، میزان رضایت ذینفعان شرکت گاز استان خراسان جنوبی موردبررسی ...
بیشتر
هدف: در دنیای امروز، شرکتها باید بخش عمدهای از فعالیتها و توانمندیهای خود را متوجه رضایت مشتری کنند؛ چرا که مشتریان تنها منبع بازگشت سرمایه هستند. رضایت مشتری نگرشی اساسی درباره مسایل مربوط به مشتریان و بهبود عملکرد سازمان به دست میدهد. در این پژوهش، میزان رضایت ذینفعان شرکت گاز استان خراسان جنوبی موردبررسی قرار گرفته است.روششناسی پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است که ابزار به کار گرفته شده در آن، پرسشنامه است. پرسشنامهها برای گروههای مختلفی از ذینفعان ارسال شد که شامل نمایندگان جامعه، مراجعان، مدیران، همسایگان تاسیسات، پیمانکاران و تامینکنندگان شرکت گاز استان خراسان جنوبی میشود. پس از جمعآوری پاسخ ذینفعان، با تحلیلهای آماری نتایج با توجه به مدلهای رضایت مشتری، به بررسی وضعیت موجود رضایت ذینفعان شرکت گاز استان خراسان جنوبی پرداخته و در پایان، پیشنهادهای مربوطه جهت افزایش رضایتمندی ذینفعان ارایه شده است.یافتهها: نتایج نشان داد که رضایتمندی در حوزه مراجعان %94، همسایگان تاسیسات %89، مدیران شرکت ملی گاز %70، تامینکنندگان %89، پیمانکاران اجرایی %80، پیمانکاران خدماتی %85 و نمایندگان جامعه %84 میباشند.اصالت/ارزشافزوده علمی: اندازهگیری رضایت مشتری، ابزار موثری برای کنترل عملکرد کلی سازمان ارایه کرده و سازمان را در تشخیص ضعفهایش و تلاش برای برطرف کردن آنها یاری میدهد و امکان شناسایی مزیتهای اقتصادی به مقتضای شرایط خاص زمانی را برای سازمان فراهم میسازد.
ارزیابی عملکرد
ابوالفضل شرافت؛ فرحناز کریمی؛ سید محمد رضا داودی
چکیده
هدف: یکی از بهترین رویکردهای مدیریت خلاقیت، الگوی خلاقیت آمابیل میباشد، این الگو ضعفهایی دارد که محققین را بر آن داشت تا با استفاده از پرسشنامه استاندارد ارزیابی جو خلاقیت سازمانی آمابیل و سنجش خلاقیت سازمانی به ارایه مدلی جدید در جهت توسعه مدل خلاقیت سازمانی آمابیل بپردازند.روششناسی پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و مدل یابی معادلات ...
بیشتر
هدف: یکی از بهترین رویکردهای مدیریت خلاقیت، الگوی خلاقیت آمابیل میباشد، این الگو ضعفهایی دارد که محققین را بر آن داشت تا با استفاده از پرسشنامه استاندارد ارزیابی جو خلاقیت سازمانی آمابیل و سنجش خلاقیت سازمانی به ارایه مدلی جدید در جهت توسعه مدل خلاقیت سازمانی آمابیل بپردازند.روششناسی پژوهش: پژوهش از نوع توصیفی و مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری آن تمامی شرکتهای زیرمجموعه صنعت موردمطالعه و پرسشنامه 78 سوالی توسط 392 نفر تکمیل شد. برای طراحی مدل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از سنجش خلاقیت، از روشهای توصیفی و همچنین میانگین وزنی و آزمون فریدمن استفاده گردید.یافتهها: یافتههای این تحقیق در چهار سرفصل ارایه شده است. سه سرفصل اول مربوط به توسعه مدل خلاقیت سازمانی آمابیل میباشد. سرفصل چهارم به سنجش خلاقیت سازمانی در سطح صنعت موردمطالعه پرداخته که نتایج حاصله وضعیت خلاقیت سازمانی را در سطح متوسط نزدیک به بالا ارزیابی کرده است.اصالت/ارزشافزوده علمی: از بین عاملهای ششگانه خلاقیت سازمانی وضعیت دو عامل بهرهوری واحد و حمایت واحد/گروه کاری نسبت به بقیه عاملها بهتر و در سطح متوسط روبه بالا ارزیابیشده و وضعیت دو عامل خلاقیت و حمایت سازمانی نسبت به بقیه عاملها کمی ضعیفتر ارزیابی شده است.
ارزیابی عملکرد
میثم اشبه؛ سیدعلی اکبر احمدی؛ محمدعلی سرلک
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر مهارتهای انسانی مدیران بر تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان در شرکت سهامی بیمه میپردازد.روششناسی پژوهش: این مقاله به روش توصیفی-همبستگی و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش 68 نفر میباشند که براساس جدول مورگان تعداد 57 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر مهارتهای انسانی مدیران بر تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان در شرکت سهامی بیمه میپردازد.روششناسی پژوهش: این مقاله به روش توصیفی-همبستگی و به شکل میدانی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش 68 نفر میباشند که براساس جدول مورگان تعداد 57 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه تعهد سازمانی، عملکرد کارکنان و مهارت انسانی مدیران استفاده شد که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای هرکدام به ترتیب 77/0، 98/0 و 81/0 برآورد شد و برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق از آزمون کولموگروف-اسمیرنف استفاده گردید.یافتهها: با استناد به آمارهای توصیفی و استنباطی، تحلیل رگرسیون، آزمون همبستگی پیرسون، ANOVA و بهکارگیری نرمافزار SPSS میتوان نتیجه گرفت که مهارت انسانی مدیران تاثیر معنادار بر تعهد عاطفی دارد (P=0.046)، اما مهارت انسانی مدیران تاثیر معنادار بر تعهد مستمر ندارد (P=0.726)، همچنین مهارت انسانی مدیران تاثیر معنادار بر تعهد هنجاری ندارد (P=0.963) و تعهد سازمانی تاثیر معنادار بر عملکرد کارکنان دارد (P=0.000).اصالت/ارزش افزوده علمی: مهارتهای انسانی مدیران بر تعهد سازمانی و عملکرد کارکنان در شرکت سهامی بیمه ایران شعبه استان همدان مورد بررسی و تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.
ارزیابی عملکرد
سعید پاپی؛ سعید محرابیان
چکیده
هدف: بازار مسکن در ایران از دو جهت حائز اهمیت است. ابتدا از بعد اقتصاد کلان؛ ازآنجاییکه صنعت ساختمان یکی از صنایع زیربنایی کشور است، چرخش چرخهای آن باعث رونق چند صنعت بالادستی و پاییندستی و درنتیجه رونق اقتصادی کشور میشود. اهمیت دیگر این صنعت ازنظر مسکن است؛ زیرا در حال حاضر هزینه مسکن مهمترین قسمت هزینه اکثر خانوارهای ایرانی ...
بیشتر
هدف: بازار مسکن در ایران از دو جهت حائز اهمیت است. ابتدا از بعد اقتصاد کلان؛ ازآنجاییکه صنعت ساختمان یکی از صنایع زیربنایی کشور است، چرخش چرخهای آن باعث رونق چند صنعت بالادستی و پاییندستی و درنتیجه رونق اقتصادی کشور میشود. اهمیت دیگر این صنعت ازنظر مسکن است؛ زیرا در حال حاضر هزینه مسکن مهمترین قسمت هزینه اکثر خانوارهای ایرانی است. ارزیابی عملکرد موضوعی بوده است که از زمان معرفی تئوریهای مدیریت کلاسیک همواره موردتوجه بوده است.روششناسی پژوهش: ارزیابی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در پنج ماه اول سوال 1400 است. بدین منظور، کارایی مناطق بیست و دوگانه شهر تهران با مدلهای رتبهبندی CCR خروجیمحور از طریق نرمافزار گمز تعیین و با مدل اندرسن و پیترسن، رتبهبندی شدند. باوجود تقاضای جامعه برای اطلاع از ویژگی این بازار، در این پژوهش تلاش شده است که به کمک روش تحلیل پوششی دادهها، تحلیلهای قابل اتکایی سنجیده شود.یافتهها: نتایج حاصل میتواند در تصمیمگیری برای امور در راستای هر چه بیشتر و بهتر ارایه دادن خدمات و رضایت شهروندان موثر واقع شود.اصالت/ارزشافزوده علمی: یکی از مهمترین آنها تکنیک پیشرفته تحلیل پوششی دادهها است. با توجه به اینکه یکی از کاربردیترین تکنیکها در ارزیابی کارایی، تکنیک تحلیل پوششی دادهها است. در این تحقیق با بهکارگیری این تکنیک قدرتمند ریاضی، به محاسبه حجم معاملات مسکن مناطق بیست و دوگانه شهر تهران پرداخته شده است.
ارزیابی عملکرد
مهناز مقبولی؛ اعظم پورحبیب
چکیده
هدف: تحقیق در عملیات توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است. با افزایش فعالیت انسان، استفاده از رایانه در پیادهسازی الگوریتمهای بهینهسازی دقیق و سریع اجتناب ناپذیر بهنظر میرسد. قابلیت استفاده و قابلیت اطمینان دو ویژگی مهم برای کیفیت نرمافزار هستند و میتوانند نقش مهمی در بهبود تجربه کاربر داشته باشند.روششناسی پژوهش: ...
بیشتر
هدف: تحقیق در عملیات توجه بسیاری از محققین را به خود جلب کرده است. با افزایش فعالیت انسان، استفاده از رایانه در پیادهسازی الگوریتمهای بهینهسازی دقیق و سریع اجتناب ناپذیر بهنظر میرسد. قابلیت استفاده و قابلیت اطمینان دو ویژگی مهم برای کیفیت نرمافزار هستند و میتوانند نقش مهمی در بهبود تجربه کاربر داشته باشند.روششناسی پژوهش: در این مقاله قابلیت استفاده بهعنوان تلاش کاربر در انجام یک کار در نرمافزار کاربردی و قابلیت اطمینان بهعنوان توانایی اجرای یک برنامه در یک محیط معین در یک بازه زمانی معین بدون خطا ارائه شده است. این دو معیار با استفاده از پرسشنامه استاندارد اندازهگیری میشوند. پنج نرم افزار معمولی در تحقیق در عملیات ارزیابی میشوند. برای انتخاب 20 پرسشنامه و تعیین امتیاز قابلیت استفاده و پایایی از نمونه تصادفی استفاده شده است. برای ارزیابی پنج برنامه انتخابشده از مدلهای تحلیل پوششی دادهها (DEA) بدون ورودی استفاده شده است.یافتهها: نتایج حاکی از آن است که نرم افزار GAMS در ارزیابی پنج نرم افزار رایج در تحقیق در عملیات نقش اول را به خود اختصاص داده است.اصالت/ارزش افزوده: ارزیابی نرمافزار میتواند نقش مهمی در هر زمینهای از تجارت، صنعت و سرگرمی داشته باشد.
ارزیابی عملکرد
جاوید قهرمانی-نهر؛ حامد نوذری؛ محمدابراهیم صادقی
چکیده
هدف: شرکتهای بیمه علاوه بر ایفای نقش مهمی که در ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری دارند، خود نیز سرمایهگذاری میکنند. صنعت بیمه کشور بهعنوان یکی از مؤسسات مالی کشور از جایگاه ویژهای در فرایند سرمایهگذاری برخوردار است و توجه ویژه به سیاستهای سرمایهگذاری مناسب درزمینهٔ صنعت بیمه ضروری است. بهطوریکه کارایی این ...
بیشتر
هدف: شرکتهای بیمه علاوه بر ایفای نقش مهمی که در ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری دارند، خود نیز سرمایهگذاری میکنند. صنعت بیمه کشور بهعنوان یکی از مؤسسات مالی کشور از جایگاه ویژهای در فرایند سرمایهگذاری برخوردار است و توجه ویژه به سیاستهای سرمایهگذاری مناسب درزمینهٔ صنعت بیمه ضروری است. بهطوریکه کارایی این صنعت در تخصیص بودجه موجود، سایر بخشهای اقتصادی را تحریک میکند. این مطالعه به دنبال مدلسازی سرمایهگذاری در عملکرد شبکههای پویای شرکتهای بیمه است.روششناسی پژوهش: در این مقاله یک مدل نوین برای سرمایهگذاری برای بررسی عملکرد شبکهای پویای شرکتهای بیمه در ایران طراحی شده است. مدل طراحی شده با استفاده از نرمافزار GAMS اجرا و خروجیهای حاصل از مدل بر اساس روش رگرسیونی تحلیل شده است. اطلاعات موردنیاز بر اساس آمار شرکتهای بیمه در ایران بین سالهای 1391 تا 1398 جمعآوری شده است.یافتهها: پس از ارزیابی این واحدها، از 15 شرکت مورد ارزیابی، 6 شرکت دارای عملکرد واحد بوده و بهعنوان شرکتهای کارآمد معرفی شدند. میانگین کارایی شرکتهای بیمه 0.78 و انحراف معیار 0.2 است. نتایج نشان میدهد که افزایش ارزش سرمایهگذاریها به دلیل کاهش زیاد هزینه است و از نظر سرمایه و سود خالص شرکتها عدد زیادی است که پتانسیل مشخص و قوی برای شرکتهای بیمه است.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله مدلسازی سرمایهگذاری برای بررسی عملکرد شبکهای پویای شرکتهای بیمه در ایران انجام پذیرفته است.
ارزیابی عملکرد
وحید مهدوی خو؛ محسن ایمنی؛ سید احمد عدالت پناه
چکیده
هدف: شرایط اقتصادی در زمانهای رونق یا رکود آثار متفاوتی بر سرمایه در گردش و عملکرد شرکتها دارد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین چرخه تبدیل وجه نقد و عملکرد جاری و آتی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.روششناسی پژوهش: نمونه آماری پژوهش حاضر که متشکل از 113 شرکت، در بازده زمانی 9 ساله از سال 1391- 1399 است. در ...
بیشتر
هدف: شرایط اقتصادی در زمانهای رونق یا رکود آثار متفاوتی بر سرمایه در گردش و عملکرد شرکتها دارد. هدف این پژوهش، بررسی ارتباط بین چرخه تبدیل وجه نقد و عملکرد جاری و آتی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد.روششناسی پژوهش: نمونه آماری پژوهش حاضر که متشکل از 113 شرکت، در بازده زمانی 9 ساله از سال 1391- 1399 است. در این پژوهش، برای آزمون فرضیهها از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش دادههای ترکیبی برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری استفادهشده است. همچنین از معیار سودآوریِ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)، بهعنوان شاخص عملکرد شرکتها بهره برده شد. در پژوهش حاضر عملکرد در چهار دوره زمانی سال جاری (t)، سال بعد (t+1)، (t+2) و (t+3) مورد مطالعه قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان میدهد که طول چرخه تبدیل وجه نقد با سودآوری جاری (t) دارای رابطه منفی و معناداری است؛ در حالی که ارتباطی بین این متغیر و سودآوری آتی (t+1) مثبت بوده است. همچنین نتایج نشان داد بین متغیرهای پژوهش در سالهای (t+2) و (t+3) رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین ارتباط منفی بین طول چرخه تبدیل وجه نقد و سودآوری جاری (t) و آتی (t+1) بهاندازه شرکت وابسته است؛ درحالیکه با سودآوری آتی (t+2) و (t+3) ارتباطی یافت نشد.اصالت/ارزش افزوده علمی: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان بیان داشت توجه به مقوله تبدیل وجه نقد میتواند در عملکرد جاری و آتی شرکتها تأثیر بسزایی داشته باشد و شرکتها با سطح بهینه سرمایه در گردش میتوانند استراتژیهای عملیاتی مناسب خود را تدوین نمایند.
ارزیابی عملکرد
سید رسول حسینی؛ تورج صادقی؛ حسین عسگری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد کارکنان کتابداری در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. در تحقیق حاضر با توجه به ادبیات تحقیق، مصاحبه با خبرگان، عوامل مؤثر بر ارزیابی کارکنان بخش کتابداری کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد کارکنان کتابداری در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. در تحقیق حاضر با توجه به ادبیات تحقیق، مصاحبه با خبرگان، عوامل مؤثر بر ارزیابی کارکنان بخش کتابداری کتابخانههای عمومی مشخص گردیده است. سپس با استفاده از تکینک دیمتل و روش فرآیند شبکهای (ANP) اقدام به تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش مینماید. جامعه آماری پژوهش همه متخصصان و صاحبنظران و تصمیمگیرندگان درزمینهٔ ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد کارکنان بخش کتابداری کتابخانههای عمومی شهر مشهد که با توجه به سابقه، مهارت و... تعداد آنها محدود است. تعداد این متخصصان حدود 45 نفر میباشد؛ بنابراین نمونهگیری بهصورت سرشماری انجام میگیرد. این متخصصان شامل کارشناسان اداره کتابخانههای عمومی شهر مشهد و مدیران کتابخانههای عمومی سطح شهر میباشند.یافتهها: تحقیق حاضر 9 معیار ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد را شناسایی نمود که شامل: شخصیتی، مدیریت ﻋﻤﻠﻜرد، کارگروهی، تعهد و ارزشهای اخلاقی نسبت به سازمان، مهارتهای ارتباطی، مدیریت دانش و اطلاعات، طراحی محصول و خدمات مبتنی بر نیاز مشتری، شهروندی سازمانی و درنهایت مهارتهای ادراکی میباشند. این پژوهش معیارها و زیرمعیارهای مؤثر بر ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد را بر اساس اهمیت نسبی اولویتبندی نمود.اصالت/ارزش افزوده علمی: با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، به مدیران توصیه میشود برای بهبود ﻋﻤﻠﻜرد نیروی انسانی در بخش کتابداری، اشخاصی را مدنظر داشته باشند که دارای تعهد بالا، روحیه تیمی و تمایل به مشارکت در امور شرکت هستند.
ارزیابی عملکرد
,وجیهه ترکیان؛ محمدعلی ضرغامی؛ مهرزاد نوابخش
چکیده
هدف: صنعت ساختمانسازی یکی از مهمترین صنایعی است که باید بهطور تخصصی به آن پرداخته شود و هر کشوری باید تلاش کند تا بهترین شرایط را برای این صنعت فراهم نماید. پروانه ساختمان سند و نوشتهای است که با تقاضای مالک ساختمان برای شروع عملیات ساختوساز، توسط شهرداری صادرشده و از مهمترین منابع درآمد شهرداریها میباشد. هدف این مطالعه ...
بیشتر
هدف: صنعت ساختمانسازی یکی از مهمترین صنایعی است که باید بهطور تخصصی به آن پرداخته شود و هر کشوری باید تلاش کند تا بهترین شرایط را برای این صنعت فراهم نماید. پروانه ساختمان سند و نوشتهای است که با تقاضای مالک ساختمان برای شروع عملیات ساختوساز، توسط شهرداری صادرشده و از مهمترین منابع درآمد شهرداریها میباشد. هدف این مطالعه ارزیابی کارایی شهرداریهای استانهای کشور در صدور پروانههای احداث ساختمان بر اساس وضعیت زمین با استفاده از تحلیل پوششی دادهها میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش انجامشده از نظر هدف، کاربردی و توسعهای میباشد. از مدل BCC خروجی محور با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس برای ارزیابی کارایی نسبی شهرداریهای 31 استان کشور برای شش ماه نخست سال 1399 استفاده شده است. درنهایت برای رتبهبندی واحدهای کارا از مدل اندرسون-پترسون استفاده شده است. نهادههای پژوهش شامل مساحت زمینهای بایر، باغ یا مزرعه، ساختمانهای تخریبی و ستادهها شامل مساحت زمین و تعداد پروانههای صادرشده در شهرداریها میباشد. تجزیهوتحلیل پژوهش حاضر با استفاده از نرمافزارGAMS صورت گرفته است.یافتهها: نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد بین شهرداریهای 31 استان کشور 19 واحد دارای کارایی یک و بیشترین صدور پروانه ساختمان با توجه به نهادههای درنظرگرفته شده پژوهش را دارند.اصالت/ارزش افزوده علمی: اصلیترین هدف اخذ مجوز ساخت اطمینان از ساختوساز قانونی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با آییننامهها و ضوابط طرح جامع شهری است. صدور مجوز ساختمان باعث جلوگیری از ساختوساز غیرقانونی و افزایش درآمد شهرداریها شده که این درآمدها صرف پروژههای توسعه شهری میشود.