نوع مقاله : مقاله کاربردی
نویسندگان
گروه مهندسی صنایع، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
چکیده
هدف: یکی از مسایل مهم در صنعت توریسم چگونگی افزایش گردشگران خارجی با کمترین هزینه است . بدین منظور پیدا کردن الگویی مناسب که در این صنعت دارای رتبه بالاتری ازلحاظ جذب گردشگر با کمترین هزینه هستند، ضرورت دارد. به همین منظور مقاله کنونی با هدف ارایه چهارچوبی علمی جهت رتبهبندی عملکرد کشورهای اروپایی در صنعت توریسم تهیه شده است . هدف این ارزیابی و رتبهبندی کشورهای اروپایی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها در صنعت توریسم در رسیدن به الگویی از کشورهای کارا در این صنعت و بررسی تاثیر ورودیها بر خروجی آنها که همان تعداد گردشگر ورودی در یک سال است میباشد.
روششناسی پژوهش: با توجه به هزینههای کشورهای اروپایی در بخشهای مختلف صنعت توریسم و میزان جذب گردشگر در سال 2019 ، عملکرد آنها با استفاده از روش DEA رتبهبندی و بهترین کشور از لحاظ کارایی در صنعت توریسم معرفی شده است.
یافتهها: کشورهای اسپانیا، فرانسه، کرواسی، دانمارک، لهستان و مجارستان به عنوان کشورهای کارا در این رتبهبندی مشخص شدند که با کمترین هزینه بیشترین جذب گردشگر را در سال 2019 داشتهاند. ضمنا کشورهای کارا با استفاده از روش کارایی متقاطع رتبهبندی میشوند.
اصالت/ارزش افزوده علمی: با استناد به بررسی صنعت توریسم کشورهای اروپایی، میتوان به الگویی مناسب در جذب گردشگر با کمترین هزینه برای سازمانهای گردشگری فعال در ایران دست یافت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Ranking of European countries in the tourism industry in 2019 using data coverage
نویسندگان [English]
- Navid Niki
- Hadi Shirouyehzad
Department of Industrial Engineering, Najaf Abad Branch, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran.
چکیده [English]
Purpose: In the tourism industry, it is crucial to attract foreign tourists while keeping costs low. To achieve this, a suitable model with a high rank in attracting tourists at a low cost must be found. This article aims to provide a scientific framework for ranking European practices in the tourism industry. By evaluating and ranking European countries based on data coverage analysis in the tourism industry, the goal is to identify efficient countries in this industry and examine the impact of their entry and exit, which is the same number of incoming tourists in a year.
Methodology: Using the DEA method, European countries have been ranked based on their performance in the tourism industry in 2019. This was determined by analyzing their expenses in various sectors and level of tourist attraction. The ranking identifies the countries that are most efficient in the tourism industry.
Findings: The countries of Spain, France, Croatia, Denmark, Poland, and Hungary were identified as the most cost-effective tourist destinations in 2019, based on the cross-efficiency method.
Originality/Value: It is possible for tourism organizations in Iran to attract tourists with a low cost model based on a study of the European tourism industry.
کلیدواژهها [English]
- Ranking
- Tourism industry
- Data envelopment analysis