نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد نیک شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نیک شهر، ایران

2 گروه حسابداری، واحد خاش، دانشگاه آزاد اسلامی، خاش، ایران

3 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

چکیده

نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی بسیار اهمیت دارد، زیرا این فعالیت‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا بهبود یابند، عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف سازمانی دست یابند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با 14 نفر از خبرگان حرفه و دانشگاه در سال 1402 صورت گرفته است، جامعه‌ موردنظر پژوهش حسابداران مدیریت، اعضای هیئت‌علمی و حسابداران بخش عمومی شاغل در حرفه می‌باشد. همچنین، جهت رتبه بندی مولفه های الگو نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی از آزمون فریدمن استفاده گردید. با توجه به نتایج پژوهش، 2 بُعد نظارت و بُعد ارزیابی عملکرد، 10 مؤلفه که در بُعد نظارت، مؤلفه نظارت عملیاتی، مؤلفه نظارت اخلاقی، مؤلفه نظارت راهبردی، مؤلفه نظارت اطلاعاتی، مؤلفه نظارت مالی و مؤلفه نظارت مالی و در بُعد ارزیابی عملکرد، مؤلفه دستیابی به اهداف و استراتژی‌های سازمانی، مؤلفه دستیابی و بازخورد عملکرد سازمانی، مؤلفه بهبود مستمر عملکرد و مؤلفه دستیابی به شاخص‌های عملکردی سازمان و 33 شاخص استخراج گردید. نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی ابزارهای بسیار مهمی در مدیریت سازمان‌ها هستند، زیرا از طریق این فعالیت‌ها، سازمان‌ها می‌توانند عملکرد خود را اندازه‌گیری کرده، نواقص و مشکلات خود را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining the pattern of monitoring and evaluating the organizational performance of commercial companies in the country

نویسندگان [English]

  • Reza Sotudeh 1
  • ALIREZA HIRAD 2
  • ELAHEH SARHADI 3

1 Assistant Professor, Department of Accounting, Nikshahr Branch, Islamic Azad university, Nikshahr, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Accounting, Khash Branch, Islamic Azad university, Khash, Iran.

3 PhD student ,Department of Accounting, , zahedan Branch, Islamic Azad university, zahedan, Iran.

چکیده [English]

Background and objective: monitoring and evaluating organizational performance is very important, because these activities help organizations to recover, improve their performance and achieve organizational goals. Therefore, the main goal of the current research is to explain the pattern of monitoring and evaluating the organizational performance of commercial companies.

Methodology: The qualitative research method was conducted through the method of content analysis and sending questionnaires and interviews with 14 professional and university experts in 2023. Also, Friedman's test was used to rank the components of the organizational performance monitoring and evaluation model.

Findings: According to the results of the research, 2 dimensions of monitoring and the dimension of performance evaluation, 10 components which are in the monitoring dimension, operational monitoring component, ethical monitoring component, strategic monitoring component, information monitoring component, financial monitoring component and financial monitoring component and in the evaluation dimension Performance, the component of achieving organizational goals and strategies, the component of achieving organizational performance and feedback, the component of continuous performance improvement, and the component of achieving organizational performance indicators and 33 indicators were extracted.

Conclusion: Organizational performance monitoring and evaluation are very important tools in the management of organizations, because through these activities, organizations can measure their performance, identify their shortcomings and problems, and apply the necessary improvements. In general, the monitoring and evaluation of organizational performance not only help to improve the organization's performance, but also provide managers with the necessary information for strategic decisions and help organizations to get closer to achieving their goals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • monitoring
  • evaluation
  • organizational performance