نوع مقاله : مقاله پژوهشی - کاربردی
نویسندگان
گروه مهندسی صنایع، دانشکده مدیریت و صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
چکیده
هدف: ارزیابی عملکرد کارکنان یکی از مهمترین نیازمندیهای مدیران ارشد سازمانها است. در این راستا یکی از چالشها، ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی است، که به دلیل ماهیت فعالیت آنها، تعریف شاخصهای کمی به تنهایی نمیتواند ارزیابی قابل قبولی را ارایه دهد. لذا در این پژوهش به ارایه یک مدل فازی کاربردی جهت ارزیابی کارکنان ستادی پرداخته شده است.
روششناسی پژوهش: این پژوهش به توسعه یک سیستم ارزیابی عملکرد فازی سلسلهمراتبی, متشکل از شاخصهای کیفی و کمی به صورت همزمان پرداخته است. شاخصها متشکل از 7 شاخص کمی و 5 شاخص کیفی است که با نظر 11 مدیر ارشد سازمان شناسایی و فازیسازی شده است. درنظر گرفتن همزمان تمامی شاخصها در یک سیستم نیازمند تعداد قواعد فازی بسیار زیادی خواهد بود، لذا در این مقاله از یک مدل قدم به قدم با سیستمهای فازی بهم پیوسته و سلسلهمراتبی استفاده شده، که تعداد قواعد را بهطور محسوسی کاهش داده است. در نهایت مدل توسعه داده شده در ابزار Simulink نرم افزار متلب و با روش ممدانی اجرایی شده است.
یافتهها: نتایج ارزیابی مدل توسعه داده شده با دقت خوبی به انتظارات نزدیک بوده و میتواند مبنای مناسبی برای ارزیابی کارکنان قرار گیرد. از مزایای این مدل دقت نسبتا خوب آن نسبت به مدلهای سنتی و رضایتمندی بیشتر کارکنان است، و موجب میگردد ارزیابیهای سلیقهای حاصل از پیشداوری، روابط و ... را تا حدود زیادی حذف شود، همچنین ارزیابی را برای سرپرستان و مدیران ساده و سریعتر خواهد نمود.
اصالت/ارزش افزوده علمی: مدل ارایه شده یک رویکرد کاربردی است که به صورت عملی در یک سازمان واقعی اجرایی شده است و این امکان برای سایر سازمانها نیز وجود دارد که با تغییر برخی شاخصها متناسب با فعالیت آن سازمان به ارزیابی کارکنان خود بپردازند.
کلیدواژهها
- فازی
- سیستم استنتاژ فازی
- فازی سلسلهمراتبی
- ارزیابی عملکرد
- ارزیابی عملکرد کارکنان ستادی
- سازمانهای خدمات محور
- کارکنان ستادی
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Hierarchical fuzzy inference system for staff performance evaluation: case study
نویسندگان [English]
- Vahid Yadollahnejad
- Jafar Gheidar-Kheljani
- karim Atashgar
Department of Industrial Engineering, Faculty of Management and Industries, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Purpose: Evaluating the performance of employees is one of the most critical requirements for senior managers in organizations. One of the challenges in this regard is the assessment of the performance of staff personnel. Due to the nature of their activities, defining quantitative indicators alone cannot provide an acceptable evaluation. Therefore, this research focuses on presenting an applied fuzzy model for the evaluation of staff personnel.
Methodology: This study involves developing a hierarchical fuzzy performance evaluation system composed of both qualitative and quantitative indicators simultaneously. The indicators consist of 7 quantitative and 5 qualitative ones, identified and fuzzified with the input of 11 senior managers of the organization. Considering all indicators simultaneously in a system would require a very large number of fuzzy rules. Therefore, a step-by-step model with continuous and hierarchical fuzzy systems is used in this article, significantly reducing the number of rules. Finally, the developed model is implemented in Simulink, a Matlab tool, using the Mamdani method.
Findings: The results of the `evaluation of the developed model closely matched expectations with good accuracy, providing a suitable basis for employee assessments. The advantages of this model include its relatively good accuracy compared to traditional models, higher employee satisfaction, and reducing subjective assessments resulting from bias, relationships, etc. It also enables faster and simpler evaluations for supervisors and managers.
Originality/Value: The presented model is a practical approach that has been implemented in a real organization. It offers the possibility for other organizations to conduct employee evaluations by adjusting some indicators according to their activities, thereby adding value to the scientific field.
کلیدواژهها [English]
- Fuzzy
- Fuzzy inference system
- Fuzzy hierarchy
- Performance evaluation
- Staff performance evaluation
- Service-oriented organizations
- Headquarters staff