الگوریتم ژنتیک تطبیقی
حمیدرضا یوسف زاده؛ مهدی معصومی
چکیده
هدف: بهمنظور حل مسئله اختصاص دبیران به مدارس، در قالب یک مدل ریاضی با استفاده از یک رویکرد ابتکاری مبتنی بر الگوریتم ژنتیک اصلاحی به دنبال افزایش رضایتمندی دبیران هستیم.روششناسی پژوهش: در این مقاله با استفاده از الگوریتم ژنتیک ساختگرا (CGA)، در یکزمان معقول علاوه بر تخصیص مناسب دبیران به مدارس، افزایش رضایتمندی آنها را نیز ...
بیشتر
هدف: بهمنظور حل مسئله اختصاص دبیران به مدارس، در قالب یک مدل ریاضی با استفاده از یک رویکرد ابتکاری مبتنی بر الگوریتم ژنتیک اصلاحی به دنبال افزایش رضایتمندی دبیران هستیم.روششناسی پژوهش: در این مقاله با استفاده از الگوریتم ژنتیک ساختگرا (CGA)، در یکزمان معقول علاوه بر تخصیص مناسب دبیران به مدارس، افزایش رضایتمندی آنها را نیز به دنبال دارد. این نوع الگوریتم شامل چند ویژگی جدید مانند جمعیت تشکیلشده از طرحواره، ترکیب مجدد بین طرحواره، اندازه جمعیت پویا، جهش در کروموزومهای کامل، احتمال استفاده از اکتشافات در طرحواره و یا نمایش کروموزوم را ارائه میدهد. طرحوارهها، برخلاف کروموزومها تمام اطلاعات مربوط به دادههای مسئله را در برنمیگیرند. با ترکیب طرحوارهها، طرحواره یا کروموزومهای جدید به وجود میآیند. طرحوارههای جدید برمبنای یک آزمون ارزیابی از پیش تعیینشده، ارزیابی میشوند و چنانچه در آن صدق کنند شرایط بقا را دارا میباشند و به جمعیت اضافه میشوند. برخلاف الگوریتمهای تکاملی دیگر که ارزیابی افراد بر اساس یک تابع تناسب تعریف میشود، در CGAاین فرایند مشتمل بر استفاده از دو تابع f و g است.یافتهها: الگوریتم موردبررسی ازنظر شاخصهای زمان، سرعت اجرا و کارایی و همچنین انعطافپذیری مسئله نسبت به روش سنتی برتر است. این الگوریتم از بین جوابهای بهینه متعدد، جوابی را با تعداد اختصاصهای بیشتر بهعنوان جواب نهایی انتخاب میکند. یکی از مزایای الگوریتم پیشنهادی تعمیمپذیری و انعطافپذیری آن است که میتواند بهسادگی با تغییر محدودیتهای موجود در مسئله جوابهای متنوع مناسبی را تولید کرد.اصالت/ارزش افزوده علمی: الگوریتم پیشنهادی برای تخصیص دبیران به مدارس برای یک سال تحصیلی برای اولین بار بر روی نمونه مطالعاتی دبیرستانهای پسرانه شهرستان تربتجام اجرا شد.