نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه حسابداری، واحد نیک شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نیک شهر، ایران
2 1. دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.
چکیده
هدف: هدف اصلی بسیاری از شرکتهای تولیدی کاهش هزینهها است، این امر بهبود سودآوری شرکت و افزایش رقابتپذیری در بازار را تسهیل میکند. برای رسیدن به این هدف، شرکتها ممکن است از روشهای مختلفی استفاده کنند ازجمله بهبود فرایندهای تولید، بهرهوری بیشتر از منابع، کاهش هدرهای مواد مصرفی و انرژی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته و بهبود سیستمهای مدیریتی. بنابراین، این تدابیر باعث میشوند هزینهها کاهشیافته و شرکت بتواند به بهترین شکل ممکن از منابع خود استفاده کند. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک جهت کاهش هزینههای شرکتهای تولیدی کشور می باشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش، روش پژوهش کیفی و از طریق روش مصاحبه با 12 نفر از خبرگان حرفه و دانشگاه شامل حسابدارن مدیریت، مدیران مالی و اساتید دانشگاه در سال 1402 صورت گرفته است. روش پژوهش مصاحبه با خبرگان می باشد.
یافتهها: با توجه به نتایج پژوهش، پنج مؤلفه تئوری محدودیت، مؤلفه بهایابی هدف، مؤلفه زنجیره ارزش، مؤلفه مدیریت بر مبنای فعالیت و مؤلفه کارت ارزیابی متوازن طبق نظر خبرگان استخراج گردید. همچنین، 21 شاخص استخراج گردید.
اصالت و ارزش افزوده علمی: به شرکتهای تولیدی کشور پیشنهاد میگردد که از مؤلفهها و شاخصهای شناساییشده در این پژوهش جهت کاهش هزینه و بهبود عملکرد استفاده نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the accounting model of strategic management to reduce the costs of manufacturing companies in the country
نویسندگان [English]
- Reza Sotudeh 1
- rokhsar abasyan 2
1 Assistant Professor, Department of Accounting, Nikshahr Branch, Islamic Azad university, Nikshahr, Iran.
2 Phd Student, Department of Accounting. Zahedan Branch. islamic azazd niversity, Zahedan, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The main goal of many manufacturing companies is to reduce costs; this facilitates the improvement of the company's profitability and the increase of competitiveness in the market. To achieve this goal, companies may use different methods, including improving production processes, more efficient use of resources, reducing wastage of consumables and energy, using advanced technologies, and improving management systems. Therefore, these measures reduce costs and the company can use its resources in the best possible way. The purpose of this research is to explain the accounting model of strategic management in order to reduce the costs of manufacturing companies in the country.
Methodology: The qualitative research method was conducted through interviews with 12 professional and university experts including management accountants, financial managers and university professors in 2023.
Findings: According to the results of the research, five components of the theory of limitations, the objective evaluation component, the value chain component, the activity-based management component and the balanced evaluation card component were extracted according to the experts' opinion. Also, 21 indicators were extracted.
Originality/scientific added value: It is suggested to the country's manufacturing companies to use the components and indicators identified in this research to reduce costs and improve performance.
Keywords: model, strategic management, accounting, cost.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: model
- strategic management
- accounting
- cost