عباس قائدامینی هارونی؛ مهرداد صادقی ده چشمه؛ سمانه کلدانی؛ غلام رضا مالکی فارسانی
چکیده
هدف ازپژوهش حاضربررسی تأثیر ساختارهای ارگانیکی و مکانیکی بر عملکرد سازمانی با نقش تعدیل گر فرهنگ سازمانی بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت .جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شرکت های سرمایه گذاری توکا فولاد(سهامی عام) به تعداد 24 شرکت با 5340 کارمند بود که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم تعداد 363 نمونه استخراج گردید.به منظور ...
بیشتر
هدف ازپژوهش حاضربررسی تأثیر ساختارهای ارگانیکی و مکانیکی بر عملکرد سازمانی با نقش تعدیل گر فرهنگ سازمانی بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفت .جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شرکت های سرمایه گذاری توکا فولاد(سهامی عام) به تعداد 24 شرکت با 5340 کارمند بود که با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم تعداد 363 نمونه استخراج گردید.به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده شد.ابزار گرد آوری این پژوهش پرسشنامه های استاندارد مشتمل بر؛ ساختار سازمانی ویگا و یانوزاس (1979)،فرهنگ سازمانی دنیسون (1999) و عملکرد سازمانی نادی و همکاران(1396) بودند. روایی محتوائی پرسشنامه ها توسط استاد راهنما و چند نفر از صاحبنظران موضوعی و روایی صوری توسط چند تن از افراد جامعه آماری مورد تأیید قرار گرفت.ضریب پایایی هر سه پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب(839/0)،(820/0) و (868/0) برآورد شد. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از آماره هایی همچون میانگین و انحراف معیار و استنباطی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و... توسط نرم افزار spss 26 و warp pls 6 انجام شد و نتایج نشان داد که ؛ ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی به ترتیب با ضرایب 0.37- و0.32 بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد اما فرهنگ سازمانی این روابط را تعدیل نمی کند.
ارزیابی عملکرد
رضا ستوده؛ علیرضا هیراد؛ الهه سرحدی
چکیده
نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی بسیار اهمیت دارد، زیرا این فعالیتها به سازمانها کمک میکنند تا بهبود یابند، عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف سازمانی دست یابند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با ...
بیشتر
نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی بسیار اهمیت دارد، زیرا این فعالیتها به سازمانها کمک میکنند تا بهبود یابند، عملکرد خود را بهبود بخشند و به اهداف سازمانی دست یابند. بنابراین، هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین الگوی نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی شرکت های بازرگانی است. روش پژوهش کیفی و از طریق روش تحلیل محتوا و ارسال پرسشنامه و مصاحبه با 14 نفر از خبرگان حرفه و دانشگاه در سال 1402 صورت گرفته است، جامعه موردنظر پژوهش حسابداران مدیریت، اعضای هیئتعلمی و حسابداران بخش عمومی شاغل در حرفه میباشد. همچنین، جهت رتبه بندی مولفه های الگو نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی از آزمون فریدمن استفاده گردید. با توجه به نتایج پژوهش، 2 بُعد نظارت و بُعد ارزیابی عملکرد، 10 مؤلفه که در بُعد نظارت، مؤلفه نظارت عملیاتی، مؤلفه نظارت اخلاقی، مؤلفه نظارت راهبردی، مؤلفه نظارت اطلاعاتی، مؤلفه نظارت مالی و مؤلفه نظارت مالی و در بُعد ارزیابی عملکرد، مؤلفه دستیابی به اهداف و استراتژیهای سازمانی، مؤلفه دستیابی و بازخورد عملکرد سازمانی، مؤلفه بهبود مستمر عملکرد و مؤلفه دستیابی به شاخصهای عملکردی سازمان و 33 شاخص استخراج گردید. نظارت و ارزیابی عملکرد سازمانی ابزارهای بسیار مهمی در مدیریت سازمانها هستند، زیرا از طریق این فعالیتها، سازمانها میتوانند عملکرد خود را اندازهگیری کرده، نواقص و مشکلات خود را شناسایی کرده و بهبودهای لازم را اعمال کنند.