ارزیابی عملکرد
سید رسول حسینی؛ تورج صادقی؛ حسین عسگری
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد کارکنان کتابداری در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. در تحقیق حاضر با توجه به ادبیات تحقیق، مصاحبه با خبرگان، عوامل مؤثر بر ارزیابی کارکنان بخش کتابداری کتابخانههای ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد کارکنان کتابداری در کتابخانههای عمومی شهر مشهد میباشد.روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. در تحقیق حاضر با توجه به ادبیات تحقیق، مصاحبه با خبرگان، عوامل مؤثر بر ارزیابی کارکنان بخش کتابداری کتابخانههای عمومی مشخص گردیده است. سپس با استفاده از تکینک دیمتل و روش فرآیند شبکهای (ANP) اقدام به تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش مینماید. جامعه آماری پژوهش همه متخصصان و صاحبنظران و تصمیمگیرندگان درزمینهٔ ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد کارکنان بخش کتابداری کتابخانههای عمومی شهر مشهد که با توجه به سابقه، مهارت و... تعداد آنها محدود است. تعداد این متخصصان حدود 45 نفر میباشد؛ بنابراین نمونهگیری بهصورت سرشماری انجام میگیرد. این متخصصان شامل کارشناسان اداره کتابخانههای عمومی شهر مشهد و مدیران کتابخانههای عمومی سطح شهر میباشند.یافتهها: تحقیق حاضر 9 معیار ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد را شناسایی نمود که شامل: شخصیتی، مدیریت ﻋﻤﻠﻜرد، کارگروهی، تعهد و ارزشهای اخلاقی نسبت به سازمان، مهارتهای ارتباطی، مدیریت دانش و اطلاعات، طراحی محصول و خدمات مبتنی بر نیاز مشتری، شهروندی سازمانی و درنهایت مهارتهای ادراکی میباشند. این پژوهش معیارها و زیرمعیارهای مؤثر بر ارزیابی ﻋﻤﻠﻜرد را بر اساس اهمیت نسبی اولویتبندی نمود.اصالت/ارزش افزوده علمی: با بهرهگیری از نتایج پژوهش حاضر، به مدیران توصیه میشود برای بهبود ﻋﻤﻠﻜرد نیروی انسانی در بخش کتابداری، اشخاصی را مدنظر داشته باشند که دارای تعهد بالا، روحیه تیمی و تمایل به مشارکت در امور شرکت هستند.