کارایی سیستم
پریسا مرادیپور؛ سید احمد عدالت پناه؛ علی سرورخواه
چکیده
هدف: از دیدگاه دانش بازاریابی، جذب مشتریان وفادار کلید موفقیت بلندمدت در کسبوکار است. بر اساس دیدگاه سیستمی، میتوان موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را نوعی سیستمهای اقتصادی در نظر گرفت که در آن دانشجویان اصلیترین مشتری این سیستمها هستند. پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر رضایت و نارضایتی دانشجویان در رشته مدیریت در یک موسسه ...
بیشتر
هدف: از دیدگاه دانش بازاریابی، جذب مشتریان وفادار کلید موفقیت بلندمدت در کسبوکار است. بر اساس دیدگاه سیستمی، میتوان موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را نوعی سیستمهای اقتصادی در نظر گرفت که در آن دانشجویان اصلیترین مشتری این سیستمها هستند. پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر رضایت و نارضایتی دانشجویان در رشته مدیریت در یک موسسه آموزش عالی آیندگان میپردازد. روششناسی پژوهش: در این مطالعه، دادههای موردنیاز از طریق مصاحبه تلفنی با دانشآموختگان دوسال اخیر موسسه صورت گرفته است. پس از انجام مصاحبهها، دادهها بهصورت توصیفی تحلیل شدهاند.یافتهها: نتایج بهدستآمده از مصاحبه، نارضایتی چشمگیر در نحوه تدریس اساتید در بعد آموزش را نشان میدهد. همچنین در بعد مدیریتی، تعداد زیادی از دانشجویان از فقدان کلاسهای هوشمند، سالن غذاخوری نامناسب و عدم تعامل مدیرگروه با دانشجویان در فرآیند پایاننامه اظهار نارضایتی کردند. در بعد اداری نیز، رفتار نامناسب و عدم مسئولیتپذیری کادر آموزش و اداری و مالی منجر به نارضایتی دانشجویان شده است.اصالت/ارزش افزوده علمی: بر خلاف قالب پژوهشهای صورتگرفته در این زمینه که عموما بهصورت کمی-استنباطی صورت میپذیرد، این پژوهش بهصورت سرشماری و از طریق مصاحبه باز انجام شده است.
کارایی سیستم
حسین عزیزی
چکیده
هدف: اندازهگیری تغییر کارایی بیندورهای (مانند تحلیل پنجره و شاخص مالمکوئیست) از دیرباز یک موضوع موردتوجه در تحلیل پوششی دادهها بوده است. بااینحال، این روشها معمولا فعالیتهای انتقالی بین دو دوره پیاپی را مورد چشمپوشی قرار میدهند و تنها بهطورمستقل روی دورههای زمانی جداگانه با هدف بهینهسازی در یک دوره منفرد ...
بیشتر
هدف: اندازهگیری تغییر کارایی بیندورهای (مانند تحلیل پنجره و شاخص مالمکوئیست) از دیرباز یک موضوع موردتوجه در تحلیل پوششی دادهها بوده است. بااینحال، این روشها معمولا فعالیتهای انتقالی بین دو دوره پیاپی را مورد چشمپوشی قرار میدهند و تنها بهطورمستقل روی دورههای زمانی جداگانه با هدف بهینهسازی در یک دوره منفرد تمرکز میکنند؛ اولا آنکه این مدلها ممکن است اثر تغییر زمانی را درنظر بگیرند. در دنیا واقعی بازرگانی، زمان طولانی برنامهریزی و سرمایهگذاری موجب نگرانی بسیار میشود. برای سازگار شدن با دیدگاه زمان طولانی، مدل DEA پویا فعالیتهای انتقالی را نیز وارد مدل میکند و به ما امکان میدهد که کارایی ویژه دوره را براساس بهینهسازی زمان طولانی در طول تمام دوره اندازهگیری کنیم. براین اساس، در مواقعی که دادهها موجود است، انجام تحلیل پویا ضرورت دارد.روششناسی پژوهش: این مقاله رویکرد «DEA پویا با مرز دوگانه» را برای اندازهگیری همزمان کارایی سیستم و کارایی دورهها برای سیستمهای چنددورهای که در آنها ورودیهای شبهثابت یا محصولات بینابینی منبع وابستگی بینزمانی بین دورههای متوالی هستند، پیشنهاد میکند.یافتهها: مثالی از جنگلهای تایوان ارایه میشود که در آن موجودی جنگل نقش ورودی شبهثابت را ایفا میکند.اصالت/ارزش افزوده علمی: در رویکرد DEA پویا با مرز دوگانه، علاوهبر کارایی خوشبینانه هر واحد تصمیمگیری، کارایی بدبینانه آن نیز درنظر گرفته میشود. در مقایسه با DEA پویا سنتی، رویکرد DEA پویا با مرز دوگانه قدرت افتراقی بیشتری در شناسایی سیستمهای دارای عملکرد بهتر دارد. پیشنهاد میشود که هر دو کارایی را در قالب یک کارایی میانگین هندسی ادغام کنیم که عملکرد کلی هر DMU را اندازهگیری میکند. مشاهده میشود که کارایی میانگین هندسی قدرت افتراق بیشتری نسبت به هرکدام از دو کارایی دارد.