بهینهسازی
ساره شاکریان حقیقی؛ زهرا نژادحیدری؛ معصومه رئیس زاده؛ محمود قیومی
چکیده
هدف: انتخاب بهترین پیمانکار به روش AHP و VIKOR مطالعه موردی یک پروژه اجرایی در صنعت لبنیات.روششناسی: انتخاب پیمانکار مناسب نقش مهمی در موفقیت و یا شکست یک پروژه بازی مینماید. تخصصی شدن فعالیتهای بخشهای گوناگون صنعت از شاخصهای بازار کسبوکار کنونی است و برونسپاری بخشی از فعالیتهای موردنظر سازمان به عنوان یک پروژه و انتخاب ...
بیشتر
هدف: انتخاب بهترین پیمانکار به روش AHP و VIKOR مطالعه موردی یک پروژه اجرایی در صنعت لبنیات.روششناسی: انتخاب پیمانکار مناسب نقش مهمی در موفقیت و یا شکست یک پروژه بازی مینماید. تخصصی شدن فعالیتهای بخشهای گوناگون صنعت از شاخصهای بازار کسبوکار کنونی است و برونسپاری بخشی از فعالیتهای موردنظر سازمان به عنوان یک پروژه و انتخاب پیمانکار، یکی از دغدغههای مدیران جهت رقابت در بازار کسبوکار هست، چونکه ارزیابی پیمانکاران بر اساس معیارهای تعریف شده و درنهایت انتخاب پیمانکار واجد شرایط سبب حذف پیمانکاران ناکارآمد از فرآیند مناقصه خواهد شد. عدم انتخاب پیمانکار اصلح، درنهایت سبب از بین رفتن منابع سازمان خواهد شد.در تکمیل هر پروژه رضایتمندی کامل کارفرما امری مهم و حیاتی است، به طوری که بتوان در اجرای پروژه مطابق با برنامه زمانبندی، با مناسبترین هزینه و ارایه معتبرترین پروپوزال پیمانکار به حداکثر رضایتمندی در پروژه رسید. هدف از انجام این پژوهش انتخاب بهترین پیمانکار در یکی از پروژههای شرکتهای لبنیاتی استان فارس می باشد که پس از برگزاری مناقصه و تکمیل پرسشنامه توسط خبرگان پروژه با استفاده از روش AHP و VIKOR وزندهی و رتبهبندی پیمانکاران انجام گردید.یافتهها: یافتهها بیان میکند که پیمانکار C رتبه اول، پیمانکار B رتبه دوم و پیمانکار A رتبه سوم را دریافت کردهاند و در نهایت پیمانکار رتبه اول جهت شروع و اجرای فعالیتهای اجرایی مورد تایید افراد حاضر در پروژه قرار گرفت.اصالت/ارزش افزوده علمی: پژوهش حاضر در راستای انتخاب بهترین پیمانکار به روش AHP و VIKOR مطالعه موردی یک پروژه اجرایی در صنعت لبنیات میپردازد.
ارزیابی عملکرد
نوید نیکی؛ هادی شیرویه زاد
چکیده
هدف: یکی از مسایل مهم در صنعت توریسم چگونگی افزایش گردشگران خارجی با کمترین هزینه است . بدین منظور پیدا کردن الگویی مناسب که در این صنعت دارای رتبه بالاتری ازلحاظ جذب گردشگر با کمترین هزینه هستند، ضرورت دارد. به همین منظور مقاله کنونی با هدف ارایه چهارچوبی علمی جهت رتبهبندی عملکرد کشورهای اروپایی در صنعت توریسم تهیه شده است ...
بیشتر
هدف: یکی از مسایل مهم در صنعت توریسم چگونگی افزایش گردشگران خارجی با کمترین هزینه است . بدین منظور پیدا کردن الگویی مناسب که در این صنعت دارای رتبه بالاتری ازلحاظ جذب گردشگر با کمترین هزینه هستند، ضرورت دارد. به همین منظور مقاله کنونی با هدف ارایه چهارچوبی علمی جهت رتبهبندی عملکرد کشورهای اروپایی در صنعت توریسم تهیه شده است . هدف این ارزیابی و رتبهبندی کشورهای اروپایی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها در صنعت توریسم در رسیدن به الگویی از کشورهای کارا در این صنعت و بررسی تاثیر ورودیها بر خروجی آنها که همان تعداد گردشگر ورودی در یک سال است میباشد.روششناسی پژوهش: با توجه به هزینههای کشورهای اروپایی در بخشهای مختلف صنعت توریسم و میزان جذب گردشگر در سال 2019 ، عملکرد آنها با استفاده از روش DEA رتبهبندی و بهترین کشور از لحاظ کارایی در صنعت توریسم معرفی شده است.یافتهها: کشورهای اسپانیا، فرانسه، کرواسی، دانمارک، لهستان و مجارستان به عنوان کشورهای کارا در این رتبهبندی مشخص شدند که با کمترین هزینه بیشترین جذب گردشگر را در سال 2019 داشتهاند. ضمنا کشورهای کارا با استفاده از روش کارایی متقاطع رتبهبندی میشوند.اصالت/ارزش افزوده علمی: با استناد به بررسی صنعت توریسم کشورهای اروپایی، میتوان به الگویی مناسب در جذب گردشگر با کمترین هزینه برای سازمانهای گردشگری فعال در ایران دست یافت.
ارزیابی عملکرد
سعید پاپی؛ سعید محرابیان
چکیده
هدف: بازار مسکن در ایران از دو جهت حائز اهمیت است. ابتدا از بعد اقتصاد کلان؛ ازآنجاییکه صنعت ساختمان یکی از صنایع زیربنایی کشور است، چرخش چرخهای آن باعث رونق چند صنعت بالادستی و پاییندستی و درنتیجه رونق اقتصادی کشور میشود. اهمیت دیگر این صنعت ازنظر مسکن است؛ زیرا در حال حاضر هزینه مسکن مهمترین قسمت هزینه اکثر خانوارهای ایرانی ...
بیشتر
هدف: بازار مسکن در ایران از دو جهت حائز اهمیت است. ابتدا از بعد اقتصاد کلان؛ ازآنجاییکه صنعت ساختمان یکی از صنایع زیربنایی کشور است، چرخش چرخهای آن باعث رونق چند صنعت بالادستی و پاییندستی و درنتیجه رونق اقتصادی کشور میشود. اهمیت دیگر این صنعت ازنظر مسکن است؛ زیرا در حال حاضر هزینه مسکن مهمترین قسمت هزینه اکثر خانوارهای ایرانی است. ارزیابی عملکرد موضوعی بوده است که از زمان معرفی تئوریهای مدیریت کلاسیک همواره موردتوجه بوده است.روششناسی پژوهش: ارزیابی تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در پنج ماه اول سوال 1400 است. بدین منظور، کارایی مناطق بیست و دوگانه شهر تهران با مدلهای رتبهبندی CCR خروجیمحور از طریق نرمافزار گمز تعیین و با مدل اندرسن و پیترسن، رتبهبندی شدند. باوجود تقاضای جامعه برای اطلاع از ویژگی این بازار، در این پژوهش تلاش شده است که به کمک روش تحلیل پوششی دادهها، تحلیلهای قابل اتکایی سنجیده شود.یافتهها: نتایج حاصل میتواند در تصمیمگیری برای امور در راستای هر چه بیشتر و بهتر ارایه دادن خدمات و رضایت شهروندان موثر واقع شود.اصالت/ارزشافزوده علمی: یکی از مهمترین آنها تکنیک پیشرفته تحلیل پوششی دادهها است. با توجه به اینکه یکی از کاربردیترین تکنیکها در ارزیابی کارایی، تکنیک تحلیل پوششی دادهها است. در این تحقیق با بهکارگیری این تکنیک قدرتمند ریاضی، به محاسبه حجم معاملات مسکن مناطق بیست و دوگانه شهر تهران پرداخته شده است.
انتخاب تأمین کننده
حسین عزیزی
چکیده
هدف: موفقیت یک زنجیرهی تأمین تا حد زیادی بستگی به انتخاب بهترین تأمینکنندگان دارد. این تصمیمات بخش مهمی از مدیریت تولید و تدارکات برای بسیاری از بنگاهها هستند. در مقالات توجه زیادی به در نظر گرفتن همزمان دادههای اصلی و ترتیبی در فرایند انتخاب تأمینکننده نشده است.روششناسی پژوهش: این مقاله یک رویکرد جدید تحلیل پوششی دادهها ...
بیشتر
هدف: موفقیت یک زنجیرهی تأمین تا حد زیادی بستگی به انتخاب بهترین تأمینکنندگان دارد. این تصمیمات بخش مهمی از مدیریت تولید و تدارکات برای بسیاری از بنگاهها هستند. در مقالات توجه زیادی به در نظر گرفتن همزمان دادههای اصلی و ترتیبی در فرایند انتخاب تأمینکننده نشده است.روششناسی پژوهش: این مقاله یک رویکرد جدید تحلیل پوششی دادهها (DEA) با مرزهای کارا و ناکارا را پیشنهاد میکند که میتواند بهترین تأمینکننده را در حضور هر دو نوع دادههای اصلی و ترتیبی شناسایی کند.یافتهها: با استفاده از رویکرد پیشنهادی، روش نوآورانهای برای اولویتبندی تأمینکنندگان با در نظر گرفتن معیارهای متعدد ارائه میشود. قابلیت کاربرد روش پیشنهادی با استفاده از یک مجموعهی دادههای حاوی مشخصات هجده تأمینکننده نشان داده خواهد شد.اصالت/ارزش افزوده علمی: در این مقاله، عملکرد تأمینکنندگان از دو دیدگاه مختلف اندازهگیری میشود. ازآنجاکه نتایج آنها میتواند بسیار گمراهکننده و حتی متناقض باشد؛ بنابراین، ضروری است که اندازههای مختلف عملکرد را ادغام کرد تا یک ارزیابی کلی از عملکرد هر تأمینکننده به دست آید. مزیت روش پیشنهادی این است که بهترین تأمینکننده را با استفاده از مقادیر کاراییهای بازهای که از دو دیدگاه خوشبینانه و بدبینانه اندازهگیری شدهاند، با محاسبهی میانگین هندسی بهصورت یک بازهی کارایی تلفیقشده درمیآیند که به آن بازهی کارایی عملکرد کلی مبتنی بر DEA با مرزهای کارا و ناکارا میگوییم، شناسایی میکند.