رضا ستوده؛ رخسار عباسیان
چکیده
هدف: هدف اصلی بسیاری از شرکتهای تولیدی کاهش هزینهها است، این امر بهبود سودآوری شرکت و افزایش رقابتپذیری در بازار را تسهیل میکند. برای رسیدن به این هدف، شرکتها ممکن است از روشهای مختلفی استفاده کنند ازجمله بهبود فرایندهای تولید، بهرهوری بیشتر از منابع، کاهش هدرهای مواد مصرفی و انرژی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی بسیاری از شرکتهای تولیدی کاهش هزینهها است، این امر بهبود سودآوری شرکت و افزایش رقابتپذیری در بازار را تسهیل میکند. برای رسیدن به این هدف، شرکتها ممکن است از روشهای مختلفی استفاده کنند ازجمله بهبود فرایندهای تولید، بهرهوری بیشتر از منابع، کاهش هدرهای مواد مصرفی و انرژی، استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته و بهبود سیستمهای مدیریتی. بنابراین، این تدابیر باعث میشوند هزینهها کاهشیافته و شرکت بتواند به بهترین شکل ممکن از منابع خود استفاده کند. هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین الگوی حسابداری مدیریت استراتژیک جهت کاهش هزینههای شرکتهای تولیدی کشور می باشد.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش، روش پژوهش کیفی و از طریق روش مصاحبه با 12 نفر از خبرگان حرفه و دانشگاه شامل حسابدارن مدیریت، مدیران مالی و اساتید دانشگاه در سال 1402 صورت گرفته است. روش پژوهش مصاحبه با خبرگان می باشد.
یافتهها: با توجه به نتایج پژوهش، پنج مؤلفه تئوری محدودیت، مؤلفه بهایابی هدف، مؤلفه زنجیره ارزش، مؤلفه مدیریت بر مبنای فعالیت و مؤلفه کارت ارزیابی متوازن طبق نظر خبرگان استخراج گردید. همچنین، 21 شاخص استخراج گردید.
اصالت و ارزش افزوده علمی: به شرکتهای تولیدی کشور پیشنهاد میگردد که از مؤلفهها و شاخصهای شناساییشده در این پژوهش جهت کاهش هزینه و بهبود عملکرد استفاده نمایند.